Produkten lades till i din kundvagn.
x

-------- eller --------

Köpvillkor

ALLMÄNT

Crafts by jath (“jag”) säljer hantverk som smycken och papperskonst via internet till privatpersoner och företag i Sverige. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. För kortköp där kunden är minderårig ansvarar fullmaktsgivaren för kortet. Beställning som görs i en annan persons namn utan dennes medgivande eller som på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk skada eller annan skada polisanmäles. Dessa köpvillkor är tillämpliga ifall svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med densamma. För privatpersoner gäller Konsumentköplagen samt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal och för företag Köplagen. 

PERSONUPPGIFTER
I samband med din beställning och/eller kontoregistrering godkänner du att jag lagrar och använder dina uppgifter i min verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av mig. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).

Informationen du lämnar om dig själv används av mig och mina samarbetspartners för betalning och leverans. Jag garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Läs mer om hur jag behandlar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy.

BESTÄLLNING
Alla beställningar görs på vår hemsida craftsbyjath.se, det vill säga jag har ingen möjlighet att ta emot beställningar via telefon eller e-post på de produkter som jag erbjuder i min butik. Detta gäller förstås inte de varor som är märkta som beställningsvaror. Om du har frågor kring mina produkter eller hur du beställer, är du välkommen att kontakta mig på 076 - 006 91 55 eller craftsbyjath@outlook.com. I samband med att du bekräftar ditt köp skickas en beställningsbekräftelse till den e-postadress som har angivits. Det är alltid viktigt att kontrollera bekräftelsen så att den överensstämmer med den lagda beställningen. Skulle den mot förmodan inte göra det, måste du höra av dig till mig.

OBS! Glöm inte att kontrollera din skräppost, eftersom det kan hända att bekräftelsen hamnar där. Kunden har rätt att utan extra kostnad ändra sin beställning fram tills att ordern har packats, dock med reservation för att varan finns i lager. Vid utbyte av vara gäller det pris som är aktuellt vid tillfället för förändringen av beställningen. Notera att order som redan levererats ut från systemet ej kan ändras.

PRISER
Samtliga priser på hemsidan är angivna i svenska kronor inklusive moms (25 %). Dock förbehåller jag mig rätten för eventuella tryckfel. Jag råder ej över prisförändringar på marknaden, varför priset som gäller vid leveranstillfället är det gällande. Fraktkostnad tillkommer på samtliga beställningar enligt det beräkningssätt som gäller för valt leveranssätt.

PRODUKTER
Alla saluförda varor på hemsidan är markerade med leveransindikering (i lager, beställningsvara, etc). Jag förbehåller mig rätten för eventuella felaktiga uppgifter som ligger till grund för dessa indikeringar, vilken kan få till följd att leverans kan komma ske tidigare såväl som senare än beräknat. Jag förbehåller mig rätten att stryka ej leveransbar vara från ordern och då givetvis med prisavdrag för densamma. Jag kan inte göra en så kallad restnotering och sända varan vid ett senare tillfälle. Önskar kunden beställa annan eller nämnda vara är detta att betrakta som en ny beställning. 

Produktbilderna på hemsidan garanterar inte alltid produktens exakta utseende, t ex kan vissa bildskärmar återge en felaktig färgnyans eller att produkten upplevs större eller mindre än vad den är i verkligheten. Jag försöker dock att återge produktens utseende på bästa sätt genom att exponera dem så korrekt som möjligt vid fotografering. Känner du dig osäker på någon produkt beträffande färg eller storlek besvarar jag gärna dina frågor.

Vi förbehåller oss även rätten för eventuella tryckfel i produkttexter, mm, för samtliga varor i vårt sortiment.

BETALNING
Alla betalningar hanteras av Paypal. Du kan välja på följande betalsätt:

Debet-/Betal-/Kreditkort
Kunden kan betala med olika debet-/betal-/kreditkort som är utfärdade av bl a VISA, Mastercard och American Express. Köpet verifieras genom en säker server hos Paypal där kunden uppger sina kortuppgifter samt godkänner sin betalning med hjälp av BankID eller en engångskod via SMS, beroende på vilka metoder kundens bank stöder. 

Konto hos Paypal
Kunden kan också betala med genom att skapa ett konto hos PayPal eller använda ett redan befintligt konto. PayPal erbjuder då rätt till ersättning för returkostnader, köparskydd med mera. För mer information se https://www.paypal.com/se.

Swish
BankID används vid Swish-betalning för att garantera ett säkert betalningssätt och betalningen tilldelas ett referensnummer som säkerhet för att en transaktion har skett. För att kunna använda Swish måste kunden ingå ett avtal med sin bank och de enda uppgifter som vi tar del av är kundens namn och mobilnummer.

LEVERANS
Jag skickar normalt din order inom 2 arbetsdagar, men vid högre arbetsbelastning kan det dröja ytterligare några arbetsdagar. Om vi mot förmodan skulle ha högre arbetsbelastning än normalt och därmed inte kan skicka leveransen inom utlovad tidsperiod kommer vi att meddela detta på vår hemsida. Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har kunden rätt att få avstå sin beställning vid försenad leverans. Om betalning redan har skett, görs en återbetalning, se nedan hur en sådan går till. Med försenad leverans innebär det att vi inte kan skicka ordern inom utlovad tidsperiod, det vill säga vi kan inte påverka fraktbolagets leveranstid, då leveransansvaret ligger på fraktbolaget efter att ordern har lämnat oss.

Alla leveranser sker med av oss vald transportör, enligt de leveranssätt som kunden valt innan beställningen avslutas, vanligtvis Postnord vid vikter under 20 kg, annars DHL vid skrymmande eller vikter över 20 kg. En leveransbekräftelse skickas alltid ut i samband med att ordern lämnar oss. Det är kundens ansvar att korrekt leveransadress har angivits vid beställningstillfället. Leverans sker för närvarande endast inom Sverige, Danmark, Norge och Finland, om inget annat avtalats.

Vikterna som visas i samband med varan är beräknade fraktvikter och inte varans vikt.  

ÅNGERRÄTT
Som privatperson har du enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler rätt att ångra ett köp inom 14 dagar. Ångerfristen börjar gälla från och med den dag du mottog varan. Vi återtar inte vara beställd för kunds räkning. Om du vill utnyttja din ångerrätt skall du följa instruktionerna under Reklamation. Du kommer att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan. Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog meddelandet om ångerrätt.

OBS! Ej uthämtade paket/ej mottagna paket som går i retur från fraktbolaget till oss eller paket som går i retur p g a ofullständig adress från kund omfattas inte av ångerrätten.

EJ UTHÄMTADE PAKET
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnader för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad, etc). Försändelsen ligger hos ombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Betalas inte dessa kostnader, lämnas kravet till inkasso.

OBS! Om du ångrar ett köp och vill returnera varan, måste du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning under rubriken ÅNGERRÄTT, för att undvika onödiga kostnader.

REKLAMATION
Vi packar varorna för att de skall klara transporten utan skador, men med förutsättningen att försändelsen behandlas på ett normalt och ansvarsfullt sätt. Vi kontrollerar alltid att vi sänder en hel vara. Skulle ändå skada uppstå är det i första hand transportören som skall kontaktas av kunden för en reklamation.  

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi har skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationsrätten gäller i totalt 3 år från du mottog paketet

Om du som företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, skall du reklamera snarast efter att du tog emot varan. 

Om jag inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, erbuds du att antingen välja en annan vara eller också återbetalar jag returfrakten samt vad du betalt för den skadade eller felaktigt skickade varan.


RETUR AV VARA (Ångerrätt/Reklamation)
Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade varan skall återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs. Du ska i så fall meddela mig att du vill utnyttja din ågerrätt eller reklamera en vara genom att skicka ett mail till craftsbyjath@outlook.se där du anger dina kontaktuppgifter samt ordernummer, artikelnummer på varan och en text som talar om vad det är för fel på varan. Du kommer att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten/reklamationsrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss med information om hur du ska skicka tillbaka varan. Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog meddelandet om ångerrätt/reklamation. 

TVIST
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida.

OBS! Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vi byter inte ut varan om vi ser att den har använts på ett felaktigt och/eller ovarsamt sätt av kunden.

ÅTERBETALNING
Vid återbetalning sker det alltid till samma betalsätt som kunden har valt att betala sin beställning med. 

FORCE MAJEURE
Vi förbehåller oss rätten att bli befriad från ansvar vid händelse av force majeure. Detta kan vara förpliktelser där omständigheterna ligger utom vår kontroll, till exempel naturkatastrof, handling som innefattar terrorism, sabotage, brand, blockad, avbrott som innebär omöjlig åtkomst av elektricitet eller internet, ändring av lag eller liknande situationer. Det kan även gälla uteblivna eller försenade leveranser från leverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som vi ej kan råda över. Vid händelse av force majeure skall vi snarast möjligt meddela kunden.

COPYRIGHT
Allt innehåll på den här webbplatsen, så som logotyper, bilder, texter, filmer, mm, tillhör Crafts by jath eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.

Senast uppdaterad: 21 augusti 2021

Create a free online store
Powered by freewebstore.com
Get your free online store today - Be your own boss!
freewebstore
Got a great business idea?
Get a free online store just like this one!
What do I get?
Fully loaded webstore
Unlimited products
Domain & SSL
checkout
24/7 support
And more...
Why freewebstore?
15+ years
1 million stores created
No card required
Easy to create
What's the catch?
Nope, no catch
0% commission
Free forever!
Premium upgrades available
Get Started
i